НОВИНА
Александър Николов: Ще работя активно за подобряване на инфраструктурата в прилежащите на центъра квартали
22.10.2019
Представяме Ви трета част от интервюто с кандидата за общински съветник в Община Плевен Александър Николов
Г-н Николов, какво е първото нещо, което ще направите, ако станете общински съветник?
Има много неща, които имат нужда от подобрение в Общинския съвет и общинската администрация. Трудно бих посочил само един проблем, тъй като трябва да се решават всички.В качеството ми на адвокат в една от големите адвокатски кантори, занимаващи се с привличане на чуждестранни инвестиции, ще използвам този ресурс. Ще разработя маркетингов план, който да включва предоставяне на информация, предназначена за външни инвеститори за това какви са конкурентните предимства на общината в различните сектори. На следващо място, ще работя за това да се осигурят канали за комуникация между местна власт и потенциални нови инвеститори. Гражданите трябва да имат увереност, че местната власт работи за осигуряване на бизнес климат в общината, който да благоприятства предприемачеството и стартирането на нов бизнес. За целта е необходимо да създадем прозрачни и ефективни политики, насърчаващи и облекчаващи бизнеса. Ще поставя въпроса за въвеждане на ефективно електронното управление, употребата на информационни и комуникационни технологии при предоставяне на публични услуги на гражданите, гарантиращи достъп , облекчаване на бюрократичното тегло, намаляване на администрацията и догонване на процеси, които са даденост от десетилетия. По отношение на културата и спорта, насърчаването им може да се осъществи чрез създаване на условия за партньорство между общината и бизнеса. Трябва да се обърне специално внимание на увеличаването събираемостта на общинските вземания, което ще увеличи приходната част на общинския бюджет и по този начин разходната част ще може да съсредоточи върху проблемите в образованието и социалната сфера. Ще работя активно за подобряване на инфраструктурата в прилежащите на центъра квартали. Ще предложа да се създаде широка мрежа от експертни групи, работещи в различни направления за подобряване условията и качеството на живот на гражданите на град Плевен – икономика, администрация, инфраструктура, сигурност, образование, здравеопазване, социална политика, екология и др. Експертните групи няма да са част от общинската организационна структура, а ще се сформират на база нарочно разработен Регламент за обединяване на ресурси и експертен опит под егидата на кмета на общината.
Говорите за инвеститори и икономически мерки. Плевен може ли да отговори с подготвени кадри за потребностите на бизнеса?
Към настоящия момент не може. Ще работя за разрешаване на въпроса с липсата на обвързаност между професионалното образование и нуждите на бизнеса, водещо до липса на квалифицирана работна ръка за настоящи и потенциални инвеститори. Образованието трябва да отговаря на потребностите на бизнеса, като се създаде такава връзка между тях, че бизнесът да разполага с компетентни кадри, а младите хора да не напускат района в търсене на добре платена работа. Възможният механизъм трябва да включва съвременни професионални училища и добра работна среда. Решението на този въпрос е приложението на дуалното образование в учебните програми на професионални училища, като това включва както стандартната теоретична подготовка, така и задължителен стаж в дадено предприятие, в зависимост от специалността. Предимствата на такава форма на обучение са много, особено за самите ученици, които, освен че получават заплащане (обикновено между една трета и половината от обичайната заплата), придобиват и практически опит по време на обучението си. В резултат на това, те излизат подготвени на пазара на труда, което пък позволява започването на по-добра работа срещу по-високо заплащане. Погледнато от по-широк ъгъл, дуалната форма на обучение играе важна роля и за икономиката на съответната област, която го прилага като оказва пряко влияние върху намаляването на младежката безработица с всички ползи, следващи от това.
Като основен проблен в Плевен, гражданите посочват чистотата на града, въпреки че такса смет не е никак ниска. Как според Вас може да се реши този проблем?
Предвид сферите на компетентност на ОбС, съгласно чл.17 от ЗМСМА, на първо място органът на местно самоуправление следва да изработи подзаконови нормативи, съобразно които и в изпълнение на закона да осъществява дейността си. Така например ОбС следва да приеме Наредба за определяне и администриране на местни такси и цени на услуги, в съответствие със ЗМДТ, Закона за управление на отпадъците и Конституцията на Република България. Същата следва да дава механизъм, съобразно който размерът на таксата за битови отпадъци за всяко задължено лице да се определя за календарна година, при спазване на принципа за понасяне на разхода от причинителя или притежателя на отпадъците. Количеството битов отпадък следва да е водещата основа при определяне на таксата битов отпадък. В програмата ни сме заложили да се приеме принципа на определяне на такса „битови отпадъци“ за всяко домакинство и за всяко юридическо лице на базата на количеството реално изхвърлени отпадъци – „замърсителят плаща“. Искаме разделно събиране при източника, премахване на анонимността. Това са основните принципи на модерното сметосъбиране, съобразено с възприетата в ЕС йерархия на оползотворяване на отпадъците. Работата на ОбС при строго спазване на подзаконови нормативи, в пълно съответствие със закона, е предпоставка за добро управление.
Някои граждани изразяват опасение от критерия, по който се дават общински жилища. Справедлив ли е той според Вас?
При сега действащите правила, домакинство, получаващо субсидирани социални услуги, няма стимул да увеличава доходите си, защото дори и лев над дефинирания праг означава отнемането на цялата социална подкрепа. Решението е критериите за настаняване да не дефинират таван, над който губиш всичко, а да предлагат плавен преход към финансова независимост. За мен трябва да се разработи модел за наемане на общински жилища, съобразен с трудоспособността на кандидатите. За домакинства с членове в икономически активна възраст, без намалена трудоспособност, ще се прилага наемен план, целящ плавен преход от нисък наем в началото, към средния за Плевен наем, за типа на наето жилище. Така те ще имат ясно дефиниран, но достатъчно продължителен срок, в който да стабилизират и подобрят доходите си, така че повече да не са зависими от системата за социални жилища. За кандидати с трайна нетрудоспособност, самотни и многодетни родители и социално слаби възрастни хора трябва да се разработи фиксиран, но все пак съобразен с инфлацията наемен план, отговарящ на наличните им доходи, възрастта на децата в домакинството и възможността за алтернативна трудова заетост (дистанционна работа, свободна практика, занаятчийство и др.).
Често жителите на Плевен изразяват недоволството си от решения на Общинския съвет и остават разочаровани, че съветниците не се консултират с гражданите преди вземането на важни решения за общината. Възможно ли е това да се промени?
Прякото участие на плевенчани в управлението на града ни е не само добър генератор на идеи, но и най-ефективната мярка за контрол. Включването на гражданите в процеса на вземане на решения осигурява алтернативна гледна точка и най-вече – изходни данни, нужни за адекватно управление. Необходимо е да се изготви Наредба, регламентираща реда за провеждане на обществени обсъждания като идеята е да се обсъждат заданията за големите устройствени процедури – подробни устройствени планове, мащабни реконструкции и т.н. Процесът е труден и дълъг и десетилетното трупане на грешки направи плевенчани отчуждени едни от други или крайно негативни към всякакви промени. Община Плевен и ОбС Плевен трябва да положат усилия да се изгради конструктивен диалог с гражданите – да иска от тях данните, които й трябват, за да оценява правилно състоянието на града и да не се извинява с тях, когато дадено решение е неудобно.
Общината може да създаде локални обществени консултации, засягащи отделните квартали и поощрявайки жителите им да се организират. Така собствениците на имоти ще имат повече увереност да говорят, както и ще имат механизъм да се консултират помежду си и да излизат с обща позиция по въпроси, касаещи развитието на кварталите им. Не всички идеи са правилни, обосновани или дори възможни за реализация, но енергията на хора, превърнали любовта си към града в свое призвание, не може да се пренебрегва.
Какво е необходимо да се направи за младите хора в Плевен?
Ще започна от това да създадем условия за работа и стартиране на бизнес. На следващо място, считам, че масовият спорт е в основата на здравословния начин на живот. Той възпитава постоянство, упоритост и дисциплина и разтоварва от ежедневния стрес, а за младите и подрастващите е и жизнена необходимост. Затова ще продължим тази политика и си поставяме за цел да изградим в кварталите истински спортни площадки за уличен фитнес. България е на 6-о място в Европейския съюз по затлъстяване на деца от 11 до 17 години. Всеки трети първокласник, всеки втори мъж и всяка трета жена страдат от наднормено тегло. Ще предложа да се създадат регионални структури на Министерството на младежта и спорта, да се напишат общински програми, както и спортните федерации да изградят регионални структури за развитието на спорта в рамките на общината. На следващо място е необходимо е да се преразгледа цялостната веломрежа от маршрути, като идеята ни е да обслужват целия Плевен, да свържат кварталите с центъра и с парк Кайлъка, така че двуколесният екологичен транспорт с велосипеди или скутери да разтовари градския трафик и да даде безопасна и полезна алтернатива на гражданите, които искат да го ползват.